Kövess minket a közösségi oldalakon, ahol első kézből értesülhetsz az egészséges életmóddal kapcsolatos hírekről, receptekről és az új termékeinkről.

Milyen tápanyagok segíthetik az immunrendszered működését?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Javában tart a megfázásos, légúti betegségek és az influenza időszaka, ami nem csoda, hiszen a tél végén, tavasszal jellemző változékony, nyirkos időjárás különösen kedvez a fertőzések terjedésének. Ráadásul a tél végével sokak immunrendszere is legyengül, így fogékonyabbá válnak a vírusok, baktériumok által okozott betegségekre.

A kórokozók elleni védelem immunrendszerünk feladata, amelynek hatékony működésében számos faktor játszik szerepet. Ide tartozik a megfelelő mennyiségű pihenés, alvás, az aktív életmód, és természetesen a helyes étrend is. Lássuk, a táplálkozásod tekintetében mire érdemes odafigyelned, hogy ellenálló legyél a betegségekkel szemben!

Kulcsfontosságú a megfelelő vitamin-és ásványianyag-ellátottság! A dietetikusok nem véletlenül hangoztatják, hogy a napi 400-500g zöldség-gyümölcs elfogyasztása mindenki számára fontos volna. Ma már, amikor a szupermarketek polcain télen is szinte minden zöldség és gyümölcs megtalálható, a változatosság már nem okozhat gondot. Mindemellett  érdemes az idényterményeket előnyben részesíteni, illetve jó megoldást nyújthatnak a fagyasztott zöldségek és gyümölcsök is.

A C-vitamin sokak által ismert szereppel bír az immunrendszer megfelelő működésében. Hőérzékeny, ezért azokat az alapanyagokat, amelyeket C-vitamin tartalmukért eszel, érdemes a lehető legkisebb és legkíméletesebb hőkezelésnek kitenni, de a legjobb a nyers fogyasztás. Remek C-vitamin források a citrusfélék (narancs, mandarin, pomelo, grapefruit, citrom), de a paprika és a káposztafélék is (pl: brokkoli, fejes káposzta), kiváltképp a savanyú káposzta, mivel a savanyítás során keletkező tejsavas közeg megóvja a C-vitamint a bomlástól! Gondoltad volna?

Manapság szerencsére egyre többen figyelnek oda a D-vitamin pótlására a téli időszakban. És nagyon helyes, ha te is így teszel, hiszen ez a vitamin elengedhetetlen az immunrendszer megfelelő működéséhez! A probléma viszont, hogy csupán táplálkozással nem tudunk elegendőt bevinni belőle, nagyobb része a napsugárzás hatására a bőrben keletkezik. Épp ezért az ősztől tavaszig tartó időszakban mindenki számára javasolt a D-vitamin kiegészítés!

Kevésbé ismert, de a cink és a szelén is fontos szerepet tölt be védekezőképességünk megőrzésében. Hiányukat a húsok, tejtermékek és tengeri herkentyűk rendszeres fogyasztásával kerülheted el.

A vitaminok és ásványi anyagok mellett kiemelt szerepe van az ómega-3 zsírsavaknak is. Remek forrásaik a tengeri halak, illetve a növények közül a többek között chia mag, dió, lenmag, repceolaj vagy az olívaolaj.

Sokan nem is tudják, de a bélflóránk állapota is meghatározó az immunrendszer működésében, hiszen a bélrendszerünkben lévő mikroflóra jelenti az egyik legfontosabb védelmi vonalat a kórokozók bejutása és megtapadása ellen. A jótékony baktériumok jólétét szolgálod, ha napi szinten fogyasztasz savanyított tejkészítményeket és zöldségeket, például joghurtot, kefirt, savanyú káposztát, kovászos uborkát, hiszen ezek a kívánt, probiotikus laktobacillus és bifidobaktérium törzseket tartalmazzák. Érdemes kiegészíteni őket úgynevezett prebiotikumokkal, olyan növényi összetevőkkel, amelyek segítik a jó bacik megtapadását és szaporodását. Ilyenek például a zabban, almában lévő élelmi rostok, vagy a csicsókában található inulin is.

Ne feledd, az egészséged legnagyobb mértékben rajtad múlik!