Kövess minket a közösségi oldalakon, ahol első kézből értesülhetsz az egészséges életmóddal kapcsolatos hírekről, receptekről és az új termékeinkről.

Szuperélelmiszer szuperképességekkel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

A chia mag neve ma már szinte összeforrott a reform és egészséges étkezéssel. Számos jótékony hatása van, melyek mind feljogosítják arra, hogy a kiegyensúlyozott étrend részeként megjelenjen a háztartások polcain. Nézzük, mit kell tudni róla!

A chia mag eredete

A chia mag, vagy más néven aztékzsályamag Guatemalában, illetve Közép- és Dél-Mexiókban honos növény. Először az aztékok termesztették és alkalmazták leginkább gyógyászati célokra. Jelentősége minden bizonnyal igen magas volt a régi időkben, mivel fontossága a kukoricáéval vetekedett.

Ma már egyre gyakrabban találkozhatunk vele a boltok polcain. Annak ellenére, hogy milyen nagy múltra tekint vissza, az EU-ban a forgalmazása csak akkor lehetséges, ha egy sor ellenőrzési folyamatot elvégeznek a terméken.

 

 

A chia magok kis barnás, foltos magocskák, jellegzetességük, hogy beáztatva a tömegük tizenkétszeresét is képesek felszívni. Speciális nyálkás, zselés állaguk lesz így, ami kifejezetten előnyös egyes ételek elkészítésénél.

Beltartalmi mutatóit tekintve igen kivételes: B-vitaminban, tiaminban, niacinban gazdag, ezek kívül tartalmaz még magnéziumot, kalciumot, foszfort, cinket és mangánt is. Gazdag omega-3 zsírsavakban, linolsavban és linolénsavban is.

Jótékony hatásai

A chia mag bővelkedik ásványi anyagokban, vitaminokban, melyek mind igen fontosak az emberi szervezet számára. Az egészségre gyakorolt pozitív hatása nem vitatható: segít kordában tartani a vérnyomást, a vércukorszintet, jótékonyan hat az emésztésre, a fogak, a bőr, a haj kondíciójára, nem utolsó sorban pedig a depresszió kezelésében is támaszt nyújthat.

Tápanyagokban, rostban, omega-3 zsírsavakban igen gazdag. Utóbbinak köszönhetően csökkenti a gyulladásokat, az infarktus és a meszesedés esélyét, emellett pedig a vér koleszterinszintjét kiegyenlíti. Az idegrendszerre, a szív és az agy megfelelő működésére igen pozitív hatással van, sőt még a szem erejét is segít megőrizni.

Az omega-3 zsírsavak legfőbb forrásaként jellemzően a halakat jelölik meg. Érdekesség, hogy a chia mag még a lazacnál is több ilyen anyagot tartalmaz. A vega, vegán étrendet követők, de akár a gyerekek (és sok felnőtt) számára is problémás lehet azonban a megfelelő mennyiségű hal beillesztése. Éppen ezért a chia mag remek alternatíva az omega 3-zsírsavak biztosítására. Egy kis joghurtba, müzlibe keverve vagy éppen egy finom süteménybe, kenyérbe sütve könnyedén beépíthető az étrendbe. Szerencsére ma már a beszerzése sem jelent különösebb problémát. A GabiJó webshopjában is megtalálod a chia magot!

Csak mértékkel

A chia maggal szemben megfogalmazott legerősebb ellenhang, hogy csak limitált mennyiségben egészséges a fogyasztása. Mindössze napi 15 gramm a maximális adag, ami még jótékony hatással bír.

A chia mag egy igen értékes szuperélelmiszer, ami szerencsére egyre nagyobb népszerűségnek örvend idehaza is. A legkisebbek és a legidősebbek számára is javallott a fogyasztása, köszönhetően annak, hogy számos jótékony hatással bír.