Kövess minket a közösségi oldalakon, ahol első kézből értesülhetsz az egészséges életmóddal kapcsolatos hírekről, receptekről és az új termékeinkről.

Zabkása diéta: igen vagy nem?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

A zabkása telis-tele van tápanyagokkal és értékes vitaminokkal. Szuper ereje abban rejlik, hogy könnyedén beilleszthető az étrendbe és remekül kombinálható gyümölcsökkel, magvakkal és csokoládéval. Népszerűsége idehaza is növekszik, nem csoda hát, hogy csodafegyverként különböző helyzetekben próbálják bevetni. A fogyni vágyók egy része esküszik a zabkása diéta hatására. De vajon tényleg hatásos? Ennek jártunk utána!

Zabkása diéta: főszerepben a zab

A zabkása diéta lényege, hogy a főétkezések alkalmával, de azok közül legalább kettőn zabkását fogyasztunk. Alapvetően két változata létezik, ezeket mutatjuk most be.

A kétszakaszos változat

Az egyik változat két fő szakaszra osztható. Az első szakasz 7 napig tart, ez idő alatt reggelire, ebédre és vacsorára, vagyis a főétkezésekkor kizárólag zabkását lehet enni. A zabkása nem lehet instant, hiszen a kevésbé jó minőségű változatok rengeteg cukrot tartalmaznak. Teljes kiőrlésű natúr zabpehely a megengedett, amit fel lehet dobni egy kis gyümölccsel. A gyümölcs egyébként életmentő lehet, mivel nassolnivalóként is fogyasztható. Természetesen nem azokat, amelyek kalóriában gazdagok és magas a cukortartalmuk (például szőlő, banán), hanem azokat, amelyekkel kevés kalóriát viszünk be a szervezetbe, ilyen például az alma, a ribizli, a szeder, a szamóca és a málna.

A második szakasz az előzőhöz képest megengedőbb. Ebben a fázisban naponta 1 vagy 2 étkezést kell kiváltani a zabkásával, attól függően, hogy mennyire szigorú étrendet szeretnénk követni. A fennmaradó étkezések alkalmával, amikor nem zabkása a menü, akkor alacsony zsír- és kalóriatartalmú ételeket érdemes fogyasztani. A második szakaszban több zöldséget és gyümölcsöt lehet enni, így sokkal változatosabb lesz az étrend. Ebben a fázisban már a szabályok valamennyivel megengedőbbek, jó minőségű instant zabkását is lehet enni a zabkásás étkezésekkor.

A 6 napos változat

A zabkása alapú diéta rövidebb változata mindössze 6 napból áll. Ennek lényege, hogy a három főétkezés közül kettőt váltunk ki zabkásával, egyen pedig egészséges ételeket fogyasztunk. Célszerű egyébként az ebéd alkalmával egy kis húst és zöldséget enni, a zabkását pedig reggeli és vacsora során fogyasztani.

Ez a változat meglehetősen hasonlít az előző verzióhoz, azzal a különbséggel, hogy ez rövidebb, és hiányzik belőle az a drasztikus szakasz, amikor csak zabkását lehet fogyasztani, esetleg egy kis gyümölcsöt kiegészítésként.

Hatásos-e a zabkása diéta?

Ha valaki egy héten keresztül reggel, délben és este egyetlen tál zabkását eszik, akkor minden bizonnyal beindul a fogyás. Más kérdés azonban, hogy ez mennyire egészséges és mennyire hosszú távú az elért eredmény.

Óva intünk mindenkit attól, hogy csak és kizárólag zabkását fogyasszon, még úgy is, hogy igazán elkötelezettek vagyunk a zab irányába. A fogyás titka az egészségtudatos táplálkozás, ami a kiegyensúlyozott étrendben rejlik, nem pedig abban, hogy egyetlen ételt emelünk ki. Pontosan ez az egy ételre fókuszáló diéták veszélye, hogy a tápanyag bevitele beszűkül, nem lesz harmonikus, előfordulhat, hogy bizonyos fontos vitaminok, ásványi anyagok, protein stb. nem jutnak be, így az anyagcsere felborul, a bélflóra károsodik, összességében pedig többet ártunk a testnek, mint amennyit használunk annak a pár kilónak a ledobásával.

A zabkása fogyasztás azonban ajánlott a diétázók, az egészséges életmódot követők számára is. Tápláló, rostokban gazdag, teljes kiőrlésű, a kalciumszükséget 2%-át, illetve  a vasszükséglet 6%-át fedezi. Köszönhetően annak, hogy alacsony kalória mennyiséget tartalmaz kiválóan beilleszthető bármilyen étrendbe. Lassan szívódik fel, sokáig teltségérzetet okoz, ami kifejezetten fontos, ha valaki diétázik. A magas rosttartalom miatt javítja az emésztést és segít megelőzni a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását.

A zabkása igen változatos módokon elkészíthető. Adható hozzá mindenféle finomság, amik plusz tápanyagokkal, vitaminokkal és ásványi anyagokkal gazdagítják az ételt. Adhatunk hozzá gyümölcsöt, de akár zöldséggel is kipróbálhatjuk. Jól áll neki az aszalt gyümölcs, az olajos magvak, a tej, a víz, a növényi tej, sőt még egy kis jó minőségű étcsokival is párosíthatjuk.

Amennyiben diétába illesztjük be a zabkását, a kalóriák számlálásakor nem szabad megfeledkezni a „feltétekről” sem, hiszen ezek bár egészségesek, de nem mindegyik kalóriaszegény, illetve arról sem, amivel felöntjük, amivel elkészítjük a kását. Érdemes egyébként inkább a növényi tejet előnyben részesíteni, ezek kalóriatartalma alacsonyabb, de legalábbis kerülni a magas zsírtartalmú tejeket, joghurtokat.

A GabiJó köleses zabkása hozzáadott cukor nélkül készül és minden jót tartalmaz, ami a szervezet kiegyensúlyozott működéséhez szükséges. A glutén-, tej-, laktóz- és szójamentes finomságok élelmi rostokban gazdagok és vegán étrendet folytatók is fogyaszthatják őket.

Kíváncsi vagy, milyen ízek közül lehet válogatni? Kattints és nézd meg a webshopban!

https://gabijo.hu/termekek/